کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) MASTER OF NEONATAI INTENSIVE CARE NURSING

معرفی رشته:
لغت پرستار (NURSE) از کلمه لاتین (NUTRIX) به معنای تغذیه گرفته شده است. پرستار یکی از اعضاء کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی ودرمانی است و نقش ارزنده او در پذیرش، آماده سازی، مراقبتها و حمایت های جسمی و اجتماعی مورد قبول همه و بر هیچ کس پوشیده نیست. در تقسیم بندیهای آکادمیک، امروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. کار یک پزشک خوب موقعی بحد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.
رشته پرستاری شاخه ای ازعلوم پزشکی است که نقش آن در بخش مراقبتهای بهداشتی، درمانی بسیارمهم است. دانش آموختگان این رشته باید ازسلامت کامل جسمی – ذهنی وروحی برخوردار باشند و افرادی دقیق و صبور باشند تا بتوانند بافراگرفتن علوم متنوع، کاربرد آنها را در ارتباط با بیمار بیاموزتد و همچنین باکسب تواناییهای حرفه ای و بهره مندی از دانش روز، خدمات مورد نیاز بهداشتی، مراقبتی وتوانبخشی را جهت تامین، حفظ وارتقای سطح سلامت جامعه ارائه دهند.
یک پرستار نمی تواند تنها با تکیه بر دروس دانشگاهی در کارخود موفق شود بلکه باید بتواند از دانش خود درشرایط مختلف ومتفاوت به درستی استفاده کند واین نیاز به قدرت تجزیه وتحلیل خوب، سرعت عمل و آمادگی روحی و روانی مناسب دارد.
پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان یک شاخه اختصاصی از رشته پرستاری است که از طریق بهینه سازی مراقبت های پرستاری از نوزادان بد حال و یا نارس نیازمند به مراقبت های ویژه و خانواده آنان ، تقویت مبانی مدیریتی ، آموزشی ، پژوهشی ، اخلاق و رفتار حرفه ای ، موجبات مراقبت پرستاری ، کاهش مرگ و میر و عوارض بیماری در بخش های ویژه نوزادان را فراهم می سازد .
هدف و رسالت رشته:
رسالت رشته کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان عبارت از کاهش مرگ و میر و عوارض نوزادان بستری در بخش های ویژه و گسترش ساختاری در ارتقاء روند مراقبت های پرستاری و تربیت دانش آموختگانی کارآمد با توانائیها و فراتوانائیهای لازم می باشد .
زمینه های فعالیت در بازار کار:
در زمینه پژوهشی :
– تحقیق وتوسعه درزمینه روش های نوین مراقبت های پرستاری
– تحلیل نظام ارائه خدمات پرستاری به نوزادان نارس و یا بدحال در بخش های ویژه
در زمینه آموزشی :
– در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌ میتوانند در دانشکده‌های‌ پرستاری‌ وظیفه‌ سرپرستی‌ دانشجویان‌ پرستاری را در کارآموزی‌ به‌ عهده‌ گیرند.
– تدریس در زمینه های مرتبط با پرستاری در سطوح دانشگاهی یا دیگر مراکز علمی
– طراحی و تدوین روشهای بهینه جهت آموزش دانشجویان و انجام نوآوری ها و خلاقیت های لازم در این رابطه
در زمینه خدماتی:
– بهینه نمودن روند ارائه خدمات پرستاری به نوزادان نارس و یا بدحال و خانواده آنان از طریق طراحی و اجرای مداخلات
– بکارگیری ابزارها و روش های مدیریتی جهت ارتقاء عوامل موثر بر مراقبت پرستاری و کاهش میزان مرگ و میر ، عوارض و ناخوشی و بهبود تکامل نوزادان نارس و یا بدحال
– ارائه مشاوره به مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت در زمینه تصمیم سازی های مرتبط با بخش های ویژه و نوزادان نارس و یا بدحال
– فراهم نمودن زمینه همکاری موثر و متقابل بصورت یک گروه منسجم بین همکاران شاغل در بخش و گروه پریناتالوژی
در زمینه مدیریتی:
– فارغ‌ التحصیلان‌ دوره‌های‌ کارشناسی‌ ارشد می‌توانند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ و مدیر بخشهای‌ مختلف‌ درمانی‌ و سوپروایزر آموزشی‌ در سطح‌ بیمارستان­ها مشغول‌ به‌ کار شوند همچنین‌ میتوانند در پستهای‌ مدیریتی‌ و ستادی‌ در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ فعالیت‌ کنند.
معرفی دروس امتحانی:
پرستاری داخلی-جراحی ضریب ۳
پرستاری کودکان ضریب ۳
بهداشت مادران و نوزادان ضریب ۳
پرستاری بهداشت جامعه ضریب ۲
روان پرستاری ضریب ۱
زبان ضریب ۲
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
کارشناسی پرستاری، هوشبری و اتاق عمل
آینده تحصیلی:
این رشته در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته های زیر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمایند:
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)
وزارت بهداشت: دکترای رشته های فیزیولوژی، پرستاری، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، آموزش پزشکی، بیولوژی تولید مثل، سالمند شناسی، مشاوره توانبخشی، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)