تصویر سازی ذهنی و تجسم ذهنی برای رسیدن به هدف هایتان

تصویر سازی ذهنی مهم ترین گام برای رسیدن به هدف

از تصویرسازی ذهنی به راحتی می توانید به اهداف و نتایج دلخواه خود برسید و در تمام طول ندگی خود از آن بهره مند شوید. در ذهن خود اتاق ساکتی بسازید و در آن خلوت کنید. خانه‌ی آرامی که شما را از ناراحتی ها و استرس ها نجات دهد. این اتاق را با هر چه به نظرتان با‌صفا و آرام‌بخش می رسد، تزیین کنید. دیوارهایش را به رنگ مورد علاقه‌ی خود بزنید. سعی کنید از رنگ‌های آبی، سفید و سبز استفاده نمایید.

در هر فرصتی که پیدا می‌کنید، به اتاق خود پناه ببرید. هر‌ گاه احساس خستگی یا دلشوره کردید، به آن اتاق بروید.

تصویر ذهنی و شکست: آدم‌ها معمولاً در برخورد با شكست، به احساساتي نظير پوچي، ناكامي و رنج دچار مي‌شوند. هر يك از اين احساسات كه از شكست نشأت مي‌گيرند، ممكن است اشتباهاً به عنوان راه‌حل انتخاب شوند؛ در حالي كه بهترين راه‌حل اين است كه: با تصویر ذهنی مثبت از خود و توانایی‌هایتان، اقدام مثبتی در جهت اصلاح شکست انجام دهید.

و اين جمله‌ی آنتوني رابينز را براي هميشه به خاطر بسپاريدكه: «مشكلات افراد موفّق كم‌تر از افراد شكست‌خورده نيست. تنها يك دسته از مردم هستند كه هيچ مشكلي ندارند؛ آن‌ها در گورستان خوابيده‌اند».

 تصویر ذهنی و مقابله با بحران: برای خوب ظاهر شدن در بحران، از تمرین بدون فشار استفاده کنید. (زیرا فشار، یادگیری و نيز ياد‌آوري را کم می‌کند.)

این تمرین با عنوان سایه‌زنی دو نتیجه دارد:

 تصویر ذهنی عمل و موقعیّت درست در ذهن ترسیم می‌شود

 خاطره‌ی تصویر ذهنی موفّق، منجر به انجام بهتر کار می‌شود

استفاده از تمرین سایه‌زنی، کاربردهای دیگری نیز در زندگی دارد؛

 مثلاً وقتی مورد انتقاد یا اعتراض قرار می‌گیرید، در آن لحظه هر چه سعی کنید، پاسخی برای آن نمی‌یابید؛ امّا همین که آن فرد می‌رود، تازه متوجّه می‌شوید که چه راحت می‌توانستید جوابش را بدهید و با دلیل، اعتراض او را رد کنید. علّت این امر، تنش بیش از اندازه در آن لحظه و نگرانی برای نتیجه است.

از تصوير‌سازي مثبت استفاده كنيد : برخی در موقع بحران، از میان تمام اتّفاق‌هایی که ممکن است بیفتد، بدترین را انتخاب می‌کنند؛ یعنی از تصوّر و خیال به ضرر خود استفاده می‌کنند؛ در حالی که در این شرایط بهتر است به خود بقبولانید که آن قدرها هم مصیبت وحشتناکی نیست؛ در این صورت نگرانیتان تا حدّ زیادی مرتفع می‌شود و با تکرار آن، به طور کلّی از بین خواهد رفت. با خود فکر کنید مهم‌تر از همه چیز در این موقعیّت، خود شما هستید.

براي نمونه مي‌توانيد از تمرين ذيل استفاده كنيد : خود را در شرایط شب امتحان یکی از دروس سنگین و با یک استاد سخت‌گیر فرض کنید و از تکنیک بالا که قدرت تصویر ذهنی مثبت را نشان می‌دهد، برای رفع نگرانی استفاده کنید.

 تصویر ذهنی و تجارب گذشته : بخش خاکستری مغز ما شبیه یک نوار ویدیویی است که تجارب و احساسات گذشته ـ اعمّ از شکست و موفّقیّت ـ را ثبت کرده است. هر دو حقیقت دارند؛ ولی انتخاب با خود شماست. اگر روی تجارب خوشایند متمرکز شوید، کارآیی آن تقویت شده و تجارب ناخوشایندتان ضعیف می‌شود و اگر به عكس عمل كنيد، نتيجه‌ی عكس خواهيد گرفت.

احساس برنده بودن به واسطه‌ی موفّقیّت‌های گذشته، اعتماد به نفس، شهامت و امید را در ما زنده می‌کند.

تصویر ذهنی و عمر طولانی : طرز تلقّی حتّی می‌تواند بر روی مکانیزم بدن انسان نیز اثر بگذارد. فرض كنيد فردی در آستانه‌ی پنجاه سالگی، خود را پیر بداند؛ این تصویر ذهنی، مکانیزم خلّاق او را از کار انداخته و ممکن است کارهایی بکند که پیر شدن را جلو بیندازد؛ چه بسا فعّالیّت ذهنی و جسمانی خود را متوقّف کرده و با قطع کامل فعّالیّت‌های بدنی، از انعطاف‌پذیری مفاصل خود کاسته و در اثر عدم ورزش، دچار نقصان ‌شود؛ به علّت احساس پیری، از تمام آرزوهایی که برای آینده داشته، دست کشیده و خود را آدم بی‌ارزش، کم‌اهمّیّت و غیر‌مولّدی به حساب می‌آورد.

 تصویر ذهنی و درمان بیماری‌ها : تحقیقات نشان می‌دهد تصویر ذهنی در التیام سریع‌تر بسیاری از بیماری‌ها مؤثّر بوده است. در این باره می‌توان از تأثیر پلاسبو (داروی کاذب) در درمان بیمارانی نام برد که با تصوّر این که این دارو درمان کننده‌ی آن‌هاست، درمان شدند.

 تصویر ذهنی ما نسبت به دیگران : گاه شما تصویر ذهنی خوبی نسبت به دیگران ندارید و واکنش آن‌ها را نسبت به خود به منزله‌ی بی‌اعتنایی،کم‌محلّی و… می‌دانید. امّا اگر واکنش نامناسب آن‌ها را به حساب این بگذارید که منظور خاصّی نداشته‌اند و متوجّه نبوده‌اند، دچار ناراحتی، سردرد، اضطراب و استرس نخواهید شد.

 

درباره‌ی تصوير ذهني، توجّه به دو نكته بسيار مهم است: تصویر ذهنی ابزاری است برای ثبت به ضمیر ناخودآگاه؛ ولی با انتخاب و خواست خودمان شکل می‌گیرد. تصویر ذهنی به تنهایی کافی نیست و موجب حرکت نمی‌شود؛ بلکه مکمّل حرکت است. به قاعده‌ی زیر توجّه کنید:

زیر ساخت معرفتی (توکّل و ایمان به خدا) + آگاهی و توجّه به استعدادها + تصویر موفّقیّت در ذهن = تولید در بیرون

برگرفته از وب سایت

 

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.