پنج راه کنار آمدن با اضطراب

همه آدمها هراز گاهی دچار احساس اضطراب و نگرانی و فشار و استرس میشوند.در زیر راه هایی برای کنترل این احساسات آورده ایم:
1- متخصص تمدد اعصاب باشیم
همه ما فکر میکنیم که می دانیم چطور باید خودمان را ریلکس کنیم. اما دراز کشیدن جلو تلویزیون یا کامپیوتر ریلکس کردن واقعی نیست.بر حسب چیزی که تماشا میکنید یا کاری که انجام می دهید ممکن است حتی فشار عصبیتان بیشتر هم بشود.
شاید به نظر برسد که اضطراب و استرس را تسکین می دهد اما این وضعیت ریلکسی کاذب و موقتی است.چیزی که بدن واقعا به آن نیاز دارد یک تکنیک تمدد اعصاب است مثل : تنفس عمیق و یوگا. که تاثیر فیزیکی بر مغز داشته باشد.
به عنوان مثال تنفس عمیق به ریلکس کردن یک عصب اصلی که از دیافراگم تا مغز کشیده شده است ، کمک کرده و پیامی به کل بدن میفرستد که شل شده و آرام گیرد.
2- به اندازه کافی بخوابید ، خوب غذا بخورید و ورزش کنید.
میخواهید فکر و بدنتان احساس آرامش کند و برای کنار آمدن با مشکلات زندگی قدرت کافی داشته باشد؟
خوب بخوابید غذا بخورید (به جای تقویت انرژی کوتاه مدتی که قند و کافئین میدهد) از میوجات سبزیجات پروتئین و حبوبات استفاده کنید تا انرژی طولانی مدت داشته باشید.
ورزش کنید تا اکسیژن را به همه سلولهای بدن برسانید تا مغز و بدنتان بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.
3- با دیگران ارتباط برقرار کنید. با دوستان و خانواده وقت بگذرانید. اگر از چیزی احساس اضطراب و نگرانی می کنید حرف در مورد آن با کسی که گوش می دهد و اهمیت قائل است باعث میشود احساس کنید بیشتر درکتان میکنند.

4- با طبیعت ارتباط برقرار کنید.
رفتن به پیاده روی در پارک و یا دوچرخه سواری به هرکسی کمک میکند آرامش پیدا کند. پیاده روی ، کوهنوردی دوچرخه سواری و یا اسکی ورزش های خوبی هستند.
5- مثبت فکر کنید.
یک راه عالی برای منحرف کردن ذهن از مشغله های روزانه این است که افکارمان را روی چیزهای خوب زیبا و مثبت متمرکز کنیم.به خودتان اجازه خیال پردازی و تجسم بهترین اتفاقات را بدهید.
در این باره میتوان مثال بسیار واضحی برای داوطلبان کنکور بزنیم : در زمان استرس و نگرانی خود را در وسط حیاط دانشگاه مورد علاقه تصور کنید که با دوستان در حال صحبت کردن درباره شرکت در کنگره علمی هستید.

موفقیت دو قانون دارد
1- هیچ وقت تسلیم نشو
2- قانون دوم ، همیشه قانون اول رو بخاطر داشته باش

طیبه خانی
دانشجوی دکتری فلسفه