روش صحيح مطالعات درسي به روش: PQRST
مراحل روش PQRST
o اين روش كه براساس حروف اول مراحل پنج‌گانه آن نام گذاري شده است، داراي مراحل زير است:
مرحله پيش‌خوانيPreview

o اولين گام براي مطالعه يك كتاب درسي بررسي مقدماتي (مطالعه اجمالي) آن است، در اين مرحله، مطالب يك فصل براي دست‌يابي به يك ديد‌كلي درباره موضوعات و بخشهاي اصلي آن پيش‌خواني مي‌شود.
o پيش‌خواني موجب درك بيش‌تر مطالب مي‌شود چون، طي مطالعه اجمالي و آگاهي كلي فرد از موضوع مورد مطالعه، اجزاء كتاب و ارتباط آن با يكديگر در نظر خواننده‌ي آن مفهوم بهتري پيدا مي‌كند.
o مرحله پيش‌خواني شامل: خواندن عنوان فصل، خواندن سطحي مطالب يك فصل، تمركز و توجه روي عناوين بخش‌هاي اصلي و فرعي كتاب، نگاه‌ گذارا به تصاوير و مثال‌ها به ويژه خواندن دقيق بخش خلاصه آخر فصل است.
مرحله طرح سوال Question

o پس از خاتمه مطالعه اجمالي يك بخش، در اين مرحله تعدادي از عناوين اصلي و فرعي، قسمتهاي مورد مطالعه به سوال تبديل مي‌شود.
o با در نظر گرفتن اين مسأله كه طرح سوال از محتواي درسي، حس كنجكاوي و انگيزه يادگيري را در خواننده كتاب افزايش مي‌دهد، اين امر باعث افزايش دقت و تمركز فكري و در نتيجه سرعت و سهولت يادگيري مي‌شود.
o عقيده‌ي روان شناسان، عامل كنجكاوي موجب افزايش اشتهاي ذهن براي يادگيري بيشتر مي‌شود و در نتيجه چنانچه اطلاعات حاصله ناشي از پرسش‌هاي معيني باشد، به راحتي تركيب مي‌شود و بيش تر در حافظه باقي مي‌ماند.
مرحله خواندن Reading

o پس از مطالعه اجمالي و طرح سوالات برانگيزنده از عناوين كتاب درسي، قدم بعدي خواندن عميق و دقيق محتواي درسي براي درك و فهم صحيح آن است.
o در اين مرحله خواننده كتاب بايد تلاش كند تا درباره آن چه كه مي خواند فكر كند و آن را با آموخته‌هاي قبلي خود مرتبط سازد.
مرحله به خود پس دادن Self-Recitation

o پس از خواندن دقيق مطالب، بايد تلاش كرد تا ايده‌هاي اصلي محتواي مورد مطالعه بدون مراجعه به كتاب و از حفظ يادآوري شود.
o بايد تلاش كرد تا به پرسشهاي مطرح شده در مرحله سوم پاسخ داده شود و در صورت عدم امكان پاسخ‌يابي براي آنها بازگشت مجدد به متن اصلي و تكرار خواندن ضروري است.
در صورتي كه قادر به بازگو كردن مطالب مطالعه شده در قالب كلمات و عبارات خود باشيم، مي‌توانيم ادعا كنيم كه آن مطالب را خوب ياد گرفته‌ايم.
o با استفاده از تكنيك به خود پس دادن، فاصله‌هاي خالي اطلاعات و خلاء يادگيري افراد آشكار مي‌شود، و زمينه را براي سازماندهي مجدد مطالب در ذهن فراهم مي‌سازد.
o به خود پس دادن، مرحله مرور و تكرار فعالانه مطالب درسي است كه اگر آن را به كار نبريم، فراگيري فعال نداريم و عليرغم تلاش و صرف وقت براي خواندن، در هنگام يادآوري مطالب به ويژه زمان امتحانات با مشكل مواجه مي‌شويم.
o تكنيك به خود پس دادن يكي از اصول اوليه تثبيت اطلاعات در حافظه است و بايد زمان زيادي صرف مطالعه و از حفظ گفتن درس نمائيم.
مرحله آزمون Test

o در این مرحله با شرکت در آزمون های آزمایشی و تست های کنکور سالهای پیش ، درصدهایی که بدست آورده اید را ملاکی برای نقاط قوت و ضعف خود قرار دهید.
چند نکته پایانی ولی مهم :
از آنجا كه به عنوان دانشجو كارهاي زيادي داريد، بهتر است براي فعاليتهاي روزمره خويش ( كار، تفريح، مطالعه، استراحت) برنامه‌هاي حساب شده‌اي داشته باشيد تا هر كاري را به موقع انجام دهيد.
o داشتن برنامه مشخص مطالعه، نيروي تمركز حواس را زياد مي‌كند و مانع از انباشته شدن مطالب درسي را براي شب امتحان مي‌شود.
برنامه مطالعه خود را واقع بينانه طرح‌ريزي كنيد.
o برنامه مطالعه را به شكلي طراحي كنيد كه در مقابل حوادث غيرقابل پيش‌بيني انعطاف‌پذير باشد.
o براي يك زمان محدود برنامه‌ريزي زيادي نداشته باشيد.
o مطالعه مطالب پيچيد‌ه‌تر را در ساعاتي كه كارآيي بيشتري داريد، انجام دهيد.
o اوقات غير مولد خود را به كارهاي آسان‌تر اختصاص دهيد.
o مطلب بسيار مشابه را با هم مطالعه نكنيد.
o در برنامه مطالعه يك روز، دروس متفاوتي گنجانده شود.
o به خود استراحت بدهيد (برنامه يادگيري فاصله‌اي به نسبت ياديگري فشرده بازده بهتري دارد.)
o زمان مناسب مطالعه نبايد طولاني باشد1.30 ساعت بيشتر نباشد.
o پس از خاتمه كلاسها موارد آموزشي را مرور كنيد و به رفع ابهام‌هاي آن بپردازيد تا بازده يادگيري شما افزايش يابد.